Importanta acidului folic in preconceptie

Importanta acidului folic in preconceptie

Toate femeile au nevoie de acid folic in dieta inca din prima luna de sarcina, dar si dupa prima luna de sarcina sau chiar pe tot parcursul vietii.
Acidul folic, care este o vitamina a grupei B, se gaseste in mod natural in nuci, ficat si in legumele cu frunza verde inchis, cum ar fi spanacul. Acidul folic se refera la forma sintetica a vitaminei.

Daca femeile au suficient acid folic in organism inainte de nastere, aceasta vitamina poate reduce riscul unor malformatii de tub neural, care sunt malformatii din nastere ale creierului copilului (anencefalie) sau ale coloanei vertebrale (spina bifida). Aceste malformatii din nastere poarta denumirea de malformatii de tub neural si apar in momentul in care maduva spinarii nu se inchide corect.

Spina bifida apare atunci cand o parte din coloana vertebrala ramane in afara corpului. Copilul poate avea picioarele paralizate si, ulterior, poate dezvolta probleme de control ale vezicii urinare si intestinale. In cazul anencefaliei, copilul se naste fara o parte din craniu si creier, iar in cele din urma moare.

Daca v-ati planificat sa aveti un copil, este bine sa va ganditi de pe acum sa luati acid folic, deoarece in momentul in care veti afla ca sunteti insarcinata, creierul si coloana copilului dumneavoastra vor fi deja formate.

Importanta vitaminei in dezvoltarea copilului nenascut a fost sugerata pentru prima oara in anii '60, cand cercetatorii au descoperit ca deficienta de acid folic poate conduce la malformatiile de tub neural. Aceste malformatii de tub neural apar la 1 pana la 2 sarcini din 1000 de nasteri.

Costurile si tratamentul medicamentos pe durata vietii unui pacient cu spina bifida sunt foarte mari, iar impactul asupra familiei este nemasurat.

Cititi cu atentie etichetele alimentelor si vitaminelor pentru a va asigura ca ingerati o cantitate suficienta de acid folic. Pe etichete, acidul folic poarta denumirea de „sare monosodica a acidului folic".

Cantitatea de acid folic sau sarea acidului folic gasit in vitamine sau alimente poate fi administrat fie ca 400 micrograme sau 0.4 miligrame.

Informatiile nutritionale aflate pe etichetele alimentelor si suplimentelor alimentare pot ajuta femeile sa stabileasca daca ingereaza suficient acid folic, adica 400 micrograme (0,4 miligrame ) pe zi inainte de sarcina si 800 micrograme pe zi pe parcursul sarcinii.

Acidul folic are si alte avantaje in plus fata de prevenirea malformatiilor din nastere. Acidul folic duce la o scadere a concentratiilor serice ale homocisteinei. Nivelul ridicat de homocisteina reprezinta un factor de risc cunoscut pentru bolile cardiovasculare si accidentele vasculare cerebrale.

Prin administrarea de suplimente vitaminice care contin vitamina B6 si acid folic la fiecare masa se urmareste neutralizarea formarii homocisteinei toxice in sistemul vascular, reducand astfel riscul unor boli cardiace, accidente vasculare cerebrale si a altor boli vasculare.

In The New Englad Journal of Medicine, cercetatorii care au scris articole referitoare la pericolul cresterii concentratiei homocistenei recomandau administrarea zilnica a 1000-2000 mcg de acid folic persoanelor cu niveluri crescute ale homocisteinei plasmatice.